25 November 2014

Yuval Diskin: On Nationality Law

אפרופו "חוק הלאום" נושא שהציבור חייב להיות מעורב בו ולא לאפשר לחקיקה הזו לעבור, חומר קריאה מומלץ לנתניהו, אלקין, בנט, ושקד ולכל מי שמתעניין בסוגיה קריטית זו. מדוע כדאי ללמוד מניסיונם של שכנינו במצרים במקרה בעל קווי דימיון מפתיעים שארע ממש לא מזמן? כיצד הם פתרו את הבעיה?
מה היה אחד המסמרים הבולטים ביותר בארון הקבורה של שלטונו של מורסי במצרים? זה היה סעיף 2 המפורסם בחוקה של מורסי מ-2012 שזה לשונו:
الإسلام دين الدولة، واللغة العربية لغتها الرسمية، ومبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسى للتشريع.
התרגום: האסלאם הוא דת המדינה, השפה הערבית היא שפתה הרשמית ועקרונות השריעה האסלאמית הם המקור הראשי לחקיקה.
על הסעיף הזה התחוללה מהומה רבתי במצריים. מצד אחד, הוא לא חידש ואפילו נחשב מתון ביחס לדרישה של מפלגת "הסלפים" (שהיא קיצונית יותר מהאחים המוסלמים) והזיקה הטבעית של האחים המוסלמים להוריד את המילה "עקרונות השריעה" ולקבוע חד משמעית את ה"שריעה" כמקור החקיקה.
מצד שני הליברלים, הדמוקרטים וכל תומכי ההפיכה במצריים ראו בו את ההיפך הגמור מכל הדברים שנלחמו עבורם שבעצם היו כינון דמוקרטיה לשמה במצרים.
סעיף 2, כך טענו אינטלקטואלים מצרים רבים, אינו עומד במבחן המאבק על שוויון זכויות ובהכרח סותר אותו. הם ראו בכך שמורסי התעקש לכלול אותו בחוקה כהוכחה ניצחת למטרת הקצה של האחים המוסלמים....
רגע.... זו לא התחושה שרבים מאיתנו חשים סביב "חוק הלאום" ???
אבל סעיף 2 נחשב המסמר בארונו של מרסי בעיקר משום שה"גנטיקה" של האחים המוסלמים (המאפיינת מפלגות דתיות באשר הן וגם אצלנו...) בסופו של דבר לא איפשרה להם להשאיר את סעיף 2 בגרסתו הקצרה והסמלית, ולכן הרחיבו אותו בסעיף 219 לחוקה - סעיף המהווה פרשנות לסעיף 2 ואומר כך:
مبادئ الشريعة الإسلامية تشمل أدلتها الكلية وقواعدها الأصولية والفقهية ومصادرها المعتبرة فى مذاهب أهل السنة والجماعة.
תרגום: עקרונות השריעה האסלאמית כוללים את אופן הטיעון ההלכתי, ואת העקרונות הבסיסיים של תורת המשפט המוסלמי ומקורותיו המגיעים מאסכולות ההלכה הסוניות.
בהרחבה הזו הסירו האחים המוסלמים כל פרשנות ליברלית אפשרית מסעיף 2 וקוממו עליהם סופית את המבקרים.
במצריים התקיים דיון ציבורי מרתק (לדעתי הרבה יותר מרתק מאצלנו) סביב העניין שלא אביא כאן את כל פרטיו. אולם אני ממליץ לכל החשדנים שבינינו (ואני ביניהם) לחשוש, שמא גם אצלנו זו רק ההתחלה של "המדרון החלקלק", ושתכליתו של חוק הלאום היא לא רק "רק לתת כלים נוספים לשופטי בית המשפט העליון" כפי שחברת הכנסת שקד טוענת, אלא בעצם ליצור את הסדק הגדול והמשמעותי שיביא לרידודה המוחלט של הדמוקרטיה בישראל, על ידי קביעת סדר עדיפות בערכים שאמור להנחות את בתי המשפט ובעצם את החיים שלנו במדינה...
סוף דבר שאולי יהיה גם רלבנטי לנו - לסעיף 2 עם הדיון הציבורי הער שנילווה אליו היה משקל מכריע (גם אם לא בלעדי) בהתעצמות השיח הביקורתי נגד מורסי והתחושה הציבורית במצרים שיש לקחת ממנו את השלטון.
ואולי הכי חשוב - מי שהדיח את מורסי ושלח אותו לכלא – הנשיא הנוכחי א-סיסי - השאיר בחוקה שלו את סעיף 2 המקורי אך ביטל את סעיף 219 הפרובלמטי. גם עשה את המעשה המתבקש – הוא איזן את סעיף 2 בסעיפים והצהרות הנוגעים לעליונות הדמוקרטיה והשוויון. (הלוואי עלינו!)
ועדת החוקה של א-סיסי הבהירה לציבור במצרים, כי היא רואה בחוקה כלי להנצחת הצדק החברתי, הכבוד האנושי החירות והדמוקרטיה שעמדו בבסיס המהפכה.
כאמור אני מאוד ממליץ לנתניהו, בנט, שקד ואלקין וגם לשאר שרי הממשלה לקרוא בעיון רב ולהפנים.
הערה: החומר המרתק הזה הובא לעיוני על ידי אחת המומחיות הגדולות בעיניי לנושא האחים המוסלמים שביקשה שלא אציין כאן את שמה.
Speaking of "nationality law" issue that the public must be involved in and not allow this legislation to pass, reading material we recommend Netanyahu, Elkin, Bennett, and almond and anyone interested in this critical issue. Why learn from our neighbors in Egypt with a surprising likeness that happened very recently? How they solved the problem?

What was one of the most visible nails in the coffin of Mursi's reign in Egypt? It was article 2 the Constitution of Mursi from 2012 it is the quote: din aldoula wallgha alislam again alrasmiah again ومبادئ alshariaa alarabia lghatha alislamia almasdar alraesa llchria.
Translation: Islam is the State religion and Arabic is the official language, and the principles of the Islamic sharia is the main source of legislation.

On this section represents greater turmoil in Egypt. On the one hand, is not renewed and even considered mild compared to the requirement of the party "distort" (which is more radical than the Muslim Brotherhood) and the affinity of the Muslim Brotherhood to take the word "Sharia" principles and to determine unambiguously the Shari'a as a source of legislation.
On the other hand, Liberals, Democrats and other supporters of the coup in Egypt saw it as the exact opposite of all the things that were fought for establishing democracy in Egypt.
Section 2, so many intellectuals claimed Egypt doesn't meet the test of struggle for equal rights and necessarily contradicts him. They saw that moresi insisted be included in the Constitution as proof won for the edge of the Muslim Brotherhood and. ..
Now.. This is not the feeling that many of us feel about the nationality law "?-?

But article 2 is considered to be the nail in the coffin of Marcy mainly because the branch of the Muslim Brotherhood (the religious parties as they and us ...) in the end did not allow them to leave, section 2 of the short and symbolic, and expanded it in article 219 of the Constitution-article 2 section of commentary and say so: مبادئ alshariaa alislamia adeltha alkalea wekwaadha alasolia walfkhia chml wemsadrha almatbra va walgmaaa mzaahb ahl alsanea.
Translation: the Islamic sharia principles include the way the argument went, and the basic principles of Islamic jurisprudence and its origins come from the Sunni law schools.
This add-on has removed all Muslim liberal interpretation possible of article 2 and raised them final visitors.

In Egypt the fascinating public discussion (I think much more fascinating here) it wouldn't get around here all details. However, I recommend to all suspicious of us (including myself) fearful lest we too is just the beginning of the "slippery slope", and that the purpose of the law of nationality is not only just to give additional tools to other Justices of the Supreme Court "as MK Shaked contends, but rather to preserve the largest and most significant rift that will ridoda of democracy in Israel, by setting values priorities that should guide the courts and our lives in the country.

Finally, we may also be relevant to article 2 with wake, public debate was a by-product of decisive weight (although not exclusively) in the critical buildup against wreckers and public feeling in Egypt to take control of the Government.
And perhaps most importantly-those who overthrow Mursi and sent him to prison – the current President-base left in his Constitution article 2 but in the original article 219 of provlmeti. Sissy also made the request, he balanced the article 2 provisions and declarations concerning the superiority of democracy and equality. (We hope!)
The Commission's basic Constitution made it clear to the public in Egypt that she sees in the Constitution a perpetuation of social justice, human dignity, the freedom and democracy that were at the root of the revolution.
As stated I highly recommend to Netanyahu, Bennett, almond and cherry and the rest of the summer--to read and internalize.
Note: this fascinating material was brought by one of the theoretical expertise in the eyes of the Muslim Brotherhood that sought not mention her name here. (Translated by Bing)

No comments:

Post a Comment