08 November 2014

שכירות הוגנת ותקציב שקוף: מאבקי החורף כבר כאן

Source: mass emailing

שכירות הוגנת ותקציב שקוף: מאבקי החורף כבר כאן


For English press here


כחלק מהמאבק שלי על שקיפות, אני משתפת אתכם גם החודש בפעילות ובסדר היום שלי - לפרטי פרטים, כולל שעות וקילומטרים. 

המאבק האמיתי מתחיל

למרות שדיוני ועדת הכספים התנהלו כמעט כרגיל גם בזמן פגרת הכנסת, יש משהו מרגש בתחילת כנס חורף חדש. בייחוד כזה שאנחנו יודעים שהולך להיות כל כך משמעותי. הרבה מאבקים ניצבים בפנינו ובראשם המאבק על התקציב. מהמעט שפורסם בינתיים כבר ברור שלמרות ההצהרות על תקציב חברתי ותוספות לרווחה ולחינוך – בשורה של ממש אין פה. נהפוך הוא, התקציב החדש של לפיד ונתניהו כולל פגיעה קשה בהורים לילדים קטנים, בצעירים ובנכים, וזה עוד מבלי שלפיד הסביר מאיפה יביא את הכסף שהבטיח כתוספת למשרד הביטחון בהמשך השנה, למסקנות הוועדה למלחמה בעוני שהוא עצמו הקים, ועוד שלל הבטחות ללא כיסוי. אם לא די בכך, התקציב יגיע לכנסת באיחור חריג מהנהוג - ולחברי הכנסת יהיה אפס זמן להתעמק, לבדוק את הפרטים ולהיאבק על הסעיפים הנכונים. הגשתי בקשה לקיים על כך אופן וזמן הדיון בתקציב המדינה בוועדת הכספים ואני מקווה שחברי כנסת נוספים יצטרפו אליי למאבק למען מנהל תקין. המאבק על התקציב הוא ההזדמנות שלנו, חברי האופוזיציה, לחשוף את השקרים שהממשלה הזאת מפזרת ולהראות לאן באמת הולכים כספי המסים ומהו סדר העדיפויות האמיתי שלה. אתם מוזמנים לצפות בראיון שלי אצל שרון כידון ודניאל בן סימון על המאבק הקרב על התקציב ועל עבודתי בוועדת הכספים:

 
שכירות הוגנת – עוד החורף!

פתחנו את שנת הלימודים האקדמית בכנס חירום למען חוק השכירות ההוגנת שלי ביחד עם התאחדות הסטודנטים, המייצגת יותר מ-300 אלף סטודנטים בישראל. ההוצאה הכי גדולה של הסטודנטים האלה תהיה השנה, כמו בכל שנה, שכר הדירה שלהם. מאז 2007 שכר הדירה קפץ ביותר מ-64% והניזוקים המרכזיים הם צעירים וצעירות בכל רחבי הארץ, שבכל מקום שהם עוברים לגור בו, מעלים להם את שכר הדירה ללא כל תקנה. ביחד עם חבריי, ח"כ חיליק בר וח"כ אורלי לוי-אבקסיס, כינסנו דיון חירום של שדולת שוכרי הדירות בשיתוף התאחדות הסטודנטים בראשות אורי רשטיק, כדי להבהיר לממשלה: אין לנו יותר זמן לחכות, לשני מיליון שוכרי דירות בישראל מגיעה שכירות הוגנת. לפני כשבעה חודשים הבטיח שר האוצר, יאיר לפיד כי הוא מאמץ את עיקרי הצעת החוק שהגשתי ביחד עם חברי הכנסת בר ולוי והקים ועדה בינמשרדית לגיבוש חוק ממשלתי להסדרת יחסי השוכר והמשכיר. הוועדה נתבקשה לכתוב תזכיר חוק בתוך 60 ימים, אבל חלפו כבר הרבה יותר מ-60 יום ותזכיר עדיין אין. נציגי הסטודנטים מרחבי הארץ, גם מקצרין, שדרות, באר שבע וחיפה, סיפרו לנו בכנס על מצוקות הדיור שלהם, על עליות מחירים של 700 שקל בשנה, על בעלי בתים שלא מוכנים להחזיר את צ'ק הערבות גם שנתיים אחרי שהדיירים עזבו ועל דירות שהמטבח משמש בהן גם כמקלחת. אסור לתת להם לחכות יותר. מדובר בסטודנטים שרק לפני חודשיים יצאו להגן על המדינה במבצע צוק איתן וזהו תפקידה להגן עליהם בחזרה, גם על חוזי השכירות שלהם. הצטרפו אלינו למאבק בעמוד הפייסבוק, צפו בכתבה בערוץ 2, בגלובס, דה מרקר וכלכליסט והאזינו לראיון שלי בנושא אצל גבי גזית.

 
כשאין שקיפות, יש שחיתות

רק לפני חודש נחשף בידיעות אחרונות היקף האפליה בחלוקת התקציבים של החטיבה להתיישבות. מטרתה המקורית של החטיבה היא בנייה ותשתיות בפריפריה, אבל משום מה החטיבה מסרבת לפרסם את התקציבים שלה ואת המקומות שבהם היא בוחרת לבנות. מכון המחקר מולד גילה נתונים של משרד האוצר שחושפים כי ב-2014 החטיבה להתיישבות הזרימה את רוב הכסף שקיבלה מהמדינה, מאות מליוני שקלים, להתנחלויות. במקום לחלק את הכספים שקיבלה מאיתנו באופן שווה לכל רחבי הארץ, החטיבה העבירה 75% מתקציבה אל מעבר לקו הירוק, ושכחה את הגליל, הנגב והגולן. רק בית אל, לבדה, קיבלה יותר כסף מהגליל והנגב ביחד. בדרך, החטיבה דאגה גם לחלק מתנות לעמותות פרטיות שמממנות את פועלם של חברי מפלגת הבית היהודי.

למרות בקשות חוזרות ונשנות שלי ושל חברי כנסת נוספים, החטיבה עדיין מסרבת לחשוף את התקציב שלה, ומה שיותר מדהים הוא שזה לא עוצר את הממשלה מלהזרים לשם מיליונים נוספים. רק לפני שבועיים אישרו השרים בישיבת הממשלה תוספת של 130 מיליון לחטיבה, כפול מהתקציב שניתן לה בבסיס, ומבלי שהחטיבה תידרש לומר מה תעשה בכסף הזה! נראה לכם הגיוני לשלם על משהו בלי לדעת על מה? זימנתי דיון דחוף על תקציבי החטיבה וניגודי העניינים שעלו מהתחקיר בוועדה לביקורת המדינה והוא ייערך ביום שני הקרוב. אם מישהו מכם רוצה להגיע לדיון, כתבו לי ל-sshaffir@knesset.go.il. מבטיחה לעדכן בהתפתחויות.

 
המחאה החברתית של רבין 

דמותו של רבין מייצגת היום עבור רבים את הרדיפה אחר השלום, וטוב שכך. אבל חלק לא פחות חשוב ממורשת רבין הוא המדיניות הכלכלית-חברתית שלו. רבין הוביל שינוי מהפכני בסדרי העדיפויות: מדיניות החותרת לטפח את הבריאות, החינוך, יחסי יהודים-ערבים והרווחה בכללותה. הממשלה שלו הגדילה את תקציב החינוך במיליארדים רבים (גידול ב-70%), הביאה לעלייה בשכר (שבשנות ממשלת נתניהו נכנס לקיפאון) והובילה תכניות פיתוח והשקעות כלכליות חסרות תקדים במגזר הערבי, מתוך הבנת הצורך החברתי והבטחוני שבשילוב הציבור הערבי בחברה הישראלית.

בימים אלו, רגע לפני שתקציב אנטי חברתי נוסף מונח על שולחן הכנסת ובזמנים שבהם אזרחים רבים כל כך מואסים בחוסר האחריות של הממשלה כלפי מצוקותיהם החברתיות והכלכליות, חשוב שנזכור גם את המורשת הזו. רבין לרגע לא חשב שיש לבכר את הדגל המדיני על פני הדגל החברתי. שני הדגלים הללו הם אבני יסוד לכינונה של חברה רודפת שלום וצדק. כך גם עלינו, במחנה הדמוקרטי, לנהוג.  קראו את הטור המלא שפרסמתי ב-ynet.


 
עקבו אחרי בפייסבוק

עקבו אחרי בטוויטר

הכנסו לאתר

עקבו אחרי באינסטגרם
זה היה הדין וחשבון שלי, אם יש לכם שאלות, בעיות ואפילו ביקורת אתם מוזמנים לפנות אליי בכל דבר ועניין לכתובת הזו - sshaffir@knesset.gov.il

שיהיה חודש של עשייה!
שלכם,
סתיו 








כנסת ישראל · משכן הכנסת · ירושלים 9195015 · Israel

No comments:

Post a Comment