04 August 2015

קו ישיר בין הסכין שבפה לסכין שביד - 04August2015

Source: mass emailing


כחלק מהמאבק שלי על שקיפות, אני משתפת אתכם גם החודש בפעילות ובסדר היום שלי - לפרטי פרטים, כולל שעות וקילומטרים. 

קו ישר בין הסכין שבפה לסכין שבלב

שבוע קשה. במהלך הסופ״ש וביממה האחרונה אני משוחחת עם הרבה בני ובנות נוער ושומעת בקולם פחד וייאוש. זה מכווץ את הבטן לראות אנשים צעירים עייפים כל כך מהמצב, מתוסכלים ומתכנסים לתוך עצמם. זה הזמן לאומץ, אני אומרת להם. זה הזמן לקום ולהילחם על המדינה שלנו. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לשמור עליה שלא תלך לאיבוד בידי הקיצוניים והמסיתים, בידי מי שמעדיפים אלימות והפחדה על פני דמוקרטיה, ביטחון וחופש. ״להיות עם חופשי בארצנו״ זו לא רק שורה בהמנון. זו מצווה שציוו לנו מקימי המדינה. אנחנו צריכים לעבוד בשביל להיות חופשיים בארצנו יום יום, בשטח, ברחובות ובפוליטיקה.

וכך נראית הפוליטיקה המכוערת שמאחורי השבוע האיום הזה: מאז שתי העצרות החשובות בשבת, לא פוסקת ההתבכיינות של מנהיגי הימין שלא הוזמנו לדבר בעצרת, ובכלל - פיגועי השנאה במצעד ובכפר דומא - הם מבחינתם הפתעה. כאילו אין קשר בין הפוליטיקה האלימה והמסיתה של מנהיגי הימין לבין פשעים לאומניים, הומופוביים וגזעניים. זה לא ציבור מצביעי הימין שאשם בהסתה: זו ההנהגה הפוליטית שלו, מנתניהו ועד בנט וסמוטריץ׳, שמבחינתם הסתה היא אסטרטגיה פוליטית. ההיתממות שלהם מכעיסה עוד יותר נוכח העובדה שממש בשבוע שעבר העלו בבית היהודי הילוך במסע ההסתה.

שר החינוך עמד על הגג בבית אל בזמן שעבריינים וקיצוניים התעמתו עם כוחות הביטחון שלנו וירקו על חיילי צה״ל, והסביר להם שזה דווקא צה״ל שמתנהג ב״קיצוניות״ וב״פזיזות״. ח״כ מוטי יוגב הודיע לבית המשפט העליון שצריך להחריב אותו עם די-9. ח"כ ינון מגל עמד מעל דוכן הנואמים בכנסת והסביר שמצביעי הבית היהודי משרתים יותר מכולם בצבא והולכים יותר מכולם לשירות לאומי – ובכלל, להם איכפת יותר מהמדינה, בזמן שהחילונים תומכים בהשתמטות. נמאס לי לשמוע את ההכפשות האלה, ולראות פוליטיקאים מעוותים את המציאות כדי להסית נגד כל מי שלא מצביע להם. מספיק!

הדיון הזה נערך דווקא סביב חוק השירות הלאומי שמעביר לשר אורי אריאל סמכויות אדירות. הבעיה היא שהעברת הסמכויות לבית היהודי תגרום לכך שהם ימשיכו לדאוג רק לאינטרסים של החברים שלהם במקום לוודא שכל מי שלא מתגייס לצבא - ערבים, חרדים, אנשים עם מוגבלויות - יזכה באפשרות ללכת לשירות אזרחי וכמו כולנו, לתרום מזמנו וממרצו לשירות החברה הישראלית. כבר לא יכולתי לשתוק לנוכח ההסתה. תראו מה עניתי למגל:


ואגב הגינויים של אנשי הימין - אנא, חסכו מאיתנו את המילים הריקות, ותתחילו להראות מעשים. הפסיקו מיידית את מימון המדינה לרבנים שמסיתים לגזענות ולאלימות נגד חיילי צה״ל, נגד ערבים ונגד להט״בים, ונגד כל ציבור אחר. העמידו לדין את הרבנים שמעניקים לגיטימציה לפיגועי "תג מחיר" בגין הסתה, הקימו במשרד החינוך מינהלת ייעודית למאבק באלימות על רקע לאומני וגזעני - ואלה רק חלק מהצעדים שצריך לנקוט באופן מיידי. קראו כאן את הפוסט המלא שלי בנושא. 
שקוף שזה נכון

החודש, בדיוק ביום בו ציינו ארבע שנים למחאה החברתית, קיימנו ישיבה ראשונה של ועדת השקיפות החדשה בכנסת עם יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין ויו״ר האופוזיציה יצחק הרצוג. למה דווקא שקיפות? בדיוק בשביל אותם הדברים שהטרידו אותנו אז בשדרה, ומי שראה את המאבק שלי בשנתיים האחרונות בוועדת הכספים כבר יודע בדיוק שכשאין שקיפות - יש קומבינות על חשבוננו. כי כשפוליטיקאים ופקידים לא מחויבים בדין וחשבון, הם לפעמים שוכחים שהתפקיד שלהם הוא לשרת את הציבור. כי רק הבנה של איזה החלטות התקבלו - יכולה להביא לשינוי שייחלנו לו אז. למשל, רק כשנדע מה קורה בתקציב המדינה - נוכל להתווכח באמת על סדרי עדיפויות. רק כשנדע מה הולך בוועדת השרים לחקיקה - השרים יתביישו להצביע נגד חקיקה שמשרתת את הציבור.
לא יהיה תיקון חברתי בלי שקיפות,
לא יהיה מאבק בשחיתות בלי שקיפות,
לא נוכל לעשות שום שינוי משמעותי בלי שקיפות.

בפתיחת הוועדה הדגשתי שוועדת השקיפות תחיל על עצמה את הכללים שהיא מטיפה להם: לוביסטים שייכנסו לוועדה ייאלצו להירשם לפרוטוקול, כל חומר שיועבר לוועדה יפורסם בציבור, ואתם, חברים, מוזמנים להעביר אלי בקשות לדיונים בנושאים שבהם הוועדה יכולה לטפל, בדיוק כמו כל אחד מחברי הכנסת.

מאז 2011 עשינו מסע ארוך, גמאנו אלפי קילומטרים של מאבקים ברחובות ובכנסת, של שמחות וכן, גם של כשלונות. הדרך הזו ארוכה, מפותלת, מייגעת, אבל אנחנו לא נפסיק לצעוד בה. אין לנו ארץ אחרת.

אני מזמינה אתכם לצפות בדברים שאמרתי בפתיחת הוועדה, וללחוץ על הלינקים לידיעות בנושא ב"דה מרקר", "כלכליסט" וערוץ הכנסת:

בשבועיים הבודדים שהיו לנו לעבודת הוועדה כבר הספקנו לקיים שלושה דיונים. בראשון דנו על שקיפות משרדי הממשלה בהשתתפות נציגים של מרבית המשרדים מלבד משרד האוצר. בדיון השני הצטרף אלינו יו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, וביחד דרשנו לראות את הנתונים הנסתרים על ההעסקה הקבלנית במגזר הציבורי. גילינו לתדהמנו שברוב המשרדים שהפריטו שירותים לטובת חברות קבלן, לא רק שאין ולא היתה מעולם בדיקת יעילות אל מול העסקת העובדים הקבועים, אלא שאין אפילו יכולת לפקח על כך כיוון שאין שום נתונים (!) על כמה אנשים מועסקים בעקיפין. בדיון השלישי עסקנו בנושא שמעולם לא נידון בשקיפות בוועדות הכנסת – שקיפות תקציב הביטחון. ביקשנו להבין איזה חלקים בתקציב הביטחון אפשר בכל זאת להפוך לשקופים יותר ונגישים יותר לציבור, ומדוע משרד האוצר טוען שאין לו יכולת לפקח על התקציב הזה. 



שכירות הוגנת – גם בישראל!

הצלחנו! אחרי שנה וחצי של עבודה - התייעצויות, מסעות שכנועים ואינספור דיונים במשרדי הממשלה - ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק לשכירות הוגנת. ההצעה מבוססת על מאות פניות שקיבלתי אחרי ששאלתי אתכם מה הכי מפריע לכם כשוכרי דירות ומה הייתם רוצים לתקן במצב הקיים. זו היתה אחת מהצעות החוק הראשונות שהגשתי כשנכנסתי לפוליטיקה, ביחד עם חיליק בר ואורלי לוי-אבקסיס, ובכנסת הזו הגשתי אותה מחדש ביחד עם רועי פולקמן שאני חייבת לו אלף תודות בקידום החוק הזה מול הכוחות בקואליציה.

ההצעה כוללת מהפכה של ממש בשוק השכירות: לראשונה בתולדות המדינה יוקם רשם שכירויות - יחידה שתנהל את מאגר השכירויות הלאומי. כל חוזה שכירות יעבור למאגר הזה ויהפוך את מחירי השכירות והתנאים לשקופים לציבור. ההצעה מאפשרת חוזה שכירות הוגן והטבות לבעלי בתים שיסכימו לתת כזה. כל בעל דירה שלא יעלה את מחיר השכירות שהוא גובה למשך שלוש שנים, יקבל הטבת מס של 5000 שקל מהמדינה בשנה. בנוסף ההצעה קובעת לראשונה אילו תיקונים נמצאים באחריות בעל הבית ותוך כמה זמן עליהם להתבצע ומגדירה בפעם הראשונה מהי דירה ראויה למגורים. כל בעל דירה יחויב לדאוג לתנאים פיזיים נאותים: לפתחי אוורור ותאורה, למערכת ניקוז, לחיבור תקין לחשמל, למטבח ולחדר שירותים ורחצה. עוד קובע החוק מה גובה הערבות שמותר לבעל הבית לקחת.

נכון, הנוסח המקורי שהגשתי היה הרבה יותר רחב. הוא הטיל פיקוח חובה על שכר הדירה כפי שנהוג בהרבה מאוד מדינות באירופה ובארה״ב. לצערי, בהרכב הנוכחי של הממשלה אי-אפשר להעביר מודל כזה. החוק הזה הוא צעד ראשון וחשוב: זו הפעם הראשונה זה עשרות שנים שהמדינה מוכנה להתערב בשוק השכירות ולהגן על שוכרי הדירות מפני ג'ונגל השכירות שמשתולל שם בחוץ. הצלחנו לשים רגל בדלת, ואני אמשיך לפעול להרחבה ולשכלול של החוק, עד שנשיג את ההגנה והפיקוח המקובלים ברוב העולם המערבי.

אני רוצה להודות לכל השותפים שלי מתוך המערכת הפוליטית ומחוצה לה -  לפעילי "ועד שוכרי הדירות" שעובדים שנתיים כדי לקדם את החוק, ובמיוחד לדפני ליף היקרה שעומדת בראשם, לעיריית תל-אביב ובעיקר לאנשי מזא"ה 9, להתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, לארגון הכיכר המרכזית, ולחברי וחברות תאי אופק המעולים (!) שהסתובבו איתנו בכל המדינה כדי לקדם את החוק.



כשאין שקיפות, יש שחיתות

למפלגת העבודה אסור להיות קשורה באף גוף אשר נגוע בשחיתות, ואסור לנו לשתף פעולה - גם אם ניאלץ לשלם מחירים ולקבל החלטות לא פשוטות בדרך - עם גופים כאלה. זה מה שאמרתי בדיון סוער בישיבת הסיעה לפני כשבועיים בנוגע לאופן הצבעתנו בנושא החטיבה להתיישבות, והתייחסתי באותה נשימה גם לגוף אחר שיש לנו בו אחיזה של ממש - קק״ל. גם בו, עלינו להשתמש בכל יכולת ההשפעה שלנו כדי לחולל בו רפורמה ולנקות אותו מכל זכר לשחיתות.

החטיבה להתיישבות חשפה בפנינו שיטה: שיטה שבאמצעותה הממשלה מעבירה כספי ציבור במחשכים לשם קידום אינטרסים פוליטיים ועסקנים מפלגתיים. שיטה שהביאה, כתוצר לוואי, להפרטת מפעל ההתיישבות. במקום שמדינת ישראל תחזק את מפעל ההתיישבות, מהיסודות העיקריים של התנועה הציונית, המדינה הפקירה את האחריות הבסיסית שלה ושמטה מידיה את היכולות התכנוניות והמקצועיות לקדם את המפעל החשוב הזה. זו הגישה שמובילות ממשלות הימין כבר שנים: הפקרת אחריות והעברתה לידיים זרות. זו בדיוק השיטה שאנחנו נלחמים בה. לכן הגשתי ביחד עם 30 חברי כנסת נוספים הצעת חוק שתחזיר את מפעל ההתיישבות למדינה.

ישנם חברים לסיעה שאינם מקבלים את עמדתי ואני מכבדת זאת, אבל מקווה שהם מבינים שהדיון הזה הוא לא רק דיון נקודתי על החטיבה אלא חלק מדיון קריטי על המשך דרכה של תנועת העבודה. את המאבק שלי בדרכים הפסולות של החטיבה ואת הניסיונות לחשוף את התקציבים המפלים שלה, כשמרבית התקציב מוזרם ליהודה ושומרון על חשבון הנגב והגליל, מלווים איומים מהיום הראשון. וגם הפעם, ברגע שהנושא חזר לכותרות, הוצפתי בהודעות שמאיימות עליי שאם אמשיך במאבק, יידעו איך לנקום בי בפריימריז הבאים. זו בדיוק הסיבה שבגללה התמיכה שלכם כל כך חשובה לי. כדי להמשיך במאבק, לנצח בו, ולנקות את כל המוסדות משחיתות, אני זקוקה לכם אתי. קראו את הטור המלא שלי שהתפרסם בשישי האחרון בידיעות הקיבוץ ואת הפוסט שלי בנושא. התפקדו כאן למפלגת העבודה ועזרו לי ולחברי הכנסת הטובים והאידיאולוגיים לנקות אותה משאריות העבר, ולשמור על הפוליטיקה נקייה משחיתות, ושקופה לכולם. 
עקבו אחרי בפייסבוק
עקבו אחרי בטוויטר
הכנסו לאתר
עקבו אחרי באינסטגרם
זה היה הדין וחשבון שלי, אם יש לכם שאלות, בעיות ואפילו ביקורת אתם מוזמנים לפנות אליי בכל דבר ועניין לכתובת הזו - sshaffir@knesset.gov.il

שיהיה חודש של עשייה!
שלכם,
סתיו 






T
כנסת ישראל · משכן הכנסת · ירושלים 9195015 · Israel


No comments:

Post a Comment